בירור טלפוני בתלונות הטרדה מינית: מותר או אסור?

"בקול שלו לא היתה איזו מצוקה. יש לי חושים חדים. לא שמעתי"

באחת הפסיקות שהגיעו לבית הדין נדונה השאלה האם ניתן לעשות בירור במקרה של הטרדה מינית בטלפון?

בית הדין קבע באופן חד-משמעי כי בירור טלפוני של תלונה על הטרדה מינית אינו יכול להיחשב כבירור ראוי של התלונה. הממונה העידה כי "ניסתה לחלוב" את העובד והסבירה: "בשיחת טלפון אתה מבין, באינטונציה, אתה שואל כמה פעמים ואתה יכול להרגיש אם יש דברים בגו. לא הרגשתי שיש שם משהו. גם שאלתי מספר פעמים. הרגשתי."

בית הדין הדגיש כי הסתמכות על שיחות טלפון בלבד אינה מספקת לצורך בירור יסודי של תלונה על הטרדה מינית. ביה"ד מסתמך על תקנה 6 לתקנות על האחראי לפעול לבירור התלונה "ולצורך כך, בין היתר, ישמע את המתלונן". כלומר, ביה"ד ממליץ לשאוף גם לראות את המתלונן או המתלוננת. וביתר פירוט- במקרים שבהם מוגשת תלונה שיכולה להשתמע כתלונה על הטרדה מינית, על מעסיק לשאוף לברר אותה באמצעות פגישה אישית עם המתלונן או המתלוננת וללא נוכחות של הממונים עליהם (אלא אם המתלוננים עצמם מבהירים כי אינם מעוניינים בקיום פגישה או מכשילים אותה).

מה זה אומר במבחן הפרקטיקה?

1. בירור במקרה של הטרדה מינית ייעשה פנים מול פנים ולא בטלפון: יש לעגן בנהלי הארגון חובה לקיים פגישה אישית עם המתלונן/ת בכל מקרה של תלונה על הטרדה מינית.

2. הכשרת ממונים/ות: יש להדריך את הממונים/ות על מניעת הטרדה מינית בארגון לגבי חשיבות המפגש הפיזי והסכנות שבהסתמכות על שיחות טלפון בלבד.

3. תיעוד מקיף: יש לפתח מערכת תיעוד מסודרת הכוללת רישום של כל המפגשים הפיזיים שנערכו במסגרת הבירור.

4. יצירת סביבה בטוחה לפגישות: יש להקצות מקום מתאים ודיסקרטי בארגון לקיום פגישות בירור, המאפשר פרטיות ונוחות למתלונן/ת.

5. גמישות בקביעת פגישות: יש לאפשר גמישות בזמני הפגישות כדי להקל על המתלונן/ת להגיע לפגישה פיזית.

6. הנחיות ברורות למתלוננים: יש ליידע את כלל העובדים כי במקרה של תלונה על הטרדה מינית, תתקיים פגישה אישית עם הממונה על מניעת הטרדה מינית.

7. מעקב וביקורת: יש לקיים בקרה תקופתית על הליכי הבירור בארגון, כדי לוודא שאכן מתקיימות פגישות פיזיות ולא מסתפקים בבירור טלפוני.

הפסיקה מלמדת אותנו על הפרקטיקה של תהליך הבירור ומבהירה את כוונת המחוקק.ת. הצטרפו להכשרות שלנו וקורסי הרענון לממונים.ות למניעת הטרדה מינית. בירור מקצועי יוצר אמון ותחושה שיש על מי לסמוך בארגון.

להכשרה הבאה לממונות.ים למניעת הטרדה מינית (פיסית או מקוונת) – פנו אלינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קטגוריות

פוסטים נוספים

שכר בין נשים וגברים- מורן- את איש או אישה?!

מהו הסוד הגדול והשמור ביותר בכל מקום עבודה?
השכר
מגיל צעיר אנחנו יודעות שאסור לנו לדון בשכר או בכסף . ונכון, לנו הנשים, יש נטייה להעריך משרה עם עשייה משמעותית על פני משרה שהשכר בה גבוה, אבל האם בבחירות הקריירה שלנו אנחנו בוחרות לקבל שכר נמוך יותר על אותה המשרה בדיוק שמבצע קולגה גבר?

לקריאת המאמר»

מה בין חיזור להטרדה?

אחת השאלות המשפטיות המהותיות הינה-  היא מתי חיזור הופך להטרדה מינית?- במקרה הנדון היה מדובר במגע ללא הסכמה, קרי חשש למעשה מגונה. האם מדובר במעשה מגונה- מעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיני?. הפסיקה שלפנינו, מתייחסת לשני קולגות בתפקידים בכירים במשטרה, שניהם מכירים מהעבודה, שניהם חוזרים ממשימה, מבושמים קלות, חניכים באותו קורס יוקרתי. ברכב עוד שני קצינים/ות נוספים. האם עסקינן בהטרדה מינית או מדובר בחיזור לגיטימי בין שני קולגות? נשאלת השאלה, מתי עובר הגבול בין חיזור להטרדה?

לקריאת המאמר»
דילוג לתוכן